Buitengewoon

1 MILJOEN voor jouw GOEDE DOEL?

Zo zamel je veel geld in voor jouw project...

600 miljoen aan ervaring

Zet jij je in voor een sportclub, de lokale school, een universiteit, een gezondheidsinstelling, een cultureel of een religieus project en heb je jaarlijks een paar tienduizend euro nodig voor je werking? Of moet je jaarlijks miljoenen inzamelen voor een grote organisatie?

 

In beide gevallen zul je veel meer succes behalen als je een aantal strikte regels kent en toepast. Want dezelfde technieken werken. Karel Claes maakt je wegwijs in de complexe wereld van communicatie en fondsenwerven voor het goede doel. Je krijgt gedetailleerde informatie over alle efficiënte technieken en dank zij  concrete tips zullen de resultaten van jouw zoektocht naar geld sterk verbeteren.

 

Het boek “'t Is voor het goede doel” toont hoe je meer geld kunt inzamelen voor jouw project. Veel meer geld. Want na 30 jaar geeft Karel Claes al zijn geheimen prijs. Hij wordt de Warren Buffett van het fondsenwerven genoemd: discreet maar ontzettend efficiënt. Hij zamelde voor het goede doel meer dan 600.000.000 euro in en werkte voor grote verenigingen zoals Artsen Zonder Grenzen, Amnesty International, WWF, Dokters van de Wereld, Damiaanactie, Handicap International, de Voedselbanken, en vele anderen. Maar net zo goed behaalde hij opmerkelijke successen  voor kleine en lokale projecten.

Het dilemma

De fondsenwerver moet voortdurend het onmogelijke realiseren: hij moet veel geld inzamelen, maar mag daarbij de technieken die de sterkste resultaten opleveren niet gebruiken. De fondsenwerver botst telkens weer op de spanning tussen efficiëntie en ethiek. Hij wil ervoor zorgen dat zijn mooie goede doel voldoende geld heeft om te functioneren. Maar anderzijds moet hij rekening houden met de gevoelens van de eigen achterban, van de donateurs en van de mensen in nood die hij wil helpen.  De fondsenwerver moet daartussen laveren en de juiste middenweg zoeken: hij moet ontdekken wanneer hij, zelfs al is het financieel beter voor zijn goede doel, toch te ver gaat.

Emo-cultuur

We leven in een emo-cultuur en dat merk je in alle media. In de voorbije tien jaar heeft de ratio in de media het moeten afleggen tegen emotie. Vergelijk maar eens de voorpagina van een kwaliteitskrant of de inhoud van je televisiejournaal van tien jaar geleden met nu.  Fondsenwervingscampagnes zijn geëvolueerd van meer informatie naar meer emotie. De humanitaire sector kan immers niet tegen de algemene stroom in roeien. Don Quichote was dan wel een sympathiek personage, hij was ook pathetisch en heeft weinig  succes behaald.

Vuur en passie

Ik heb de gegevens van ongeveer 8.000 fondsenwervingsacties op mijn PC staan – maak je niet ongerust: ze zijn zeer goed beveiligd  –  en ik beschik dus over voldoende materiaal om te weten wat werkt en wat niet.

Het is belangrijk dat je voldoende technische bagage hebt, want marketing en communicatie voor een goed doel is een complexe materie. Het is nodig dat je kunt analyseren wat werkt en wat niet en daaruit de conclusies leert trekken voor je volgende campagnes. Maar nog fundamenteler is het vuur dat in jou moet branden. De passie voor en het geloof in je mooie project zijn essentieel.